MINISTER CHARLES COOPER RESPONDED TO THE FISHERMAN WHO PUBLISHED A VIDEO THAT WENT VIRAL ON SOCIAL MEDIA, DENOUNCING TRUCK DRIVERS AND COMPANIES THAT DUMPED FECAL SUBSTANCES INTO THE OCEAN, PUTTING THE ENVIRONMENT IN DANGER AND CALLING ON THE MFK MINISTER OF TRANSPORTATION TO SOLVE THE SITUATION - JJosephaNews

JNN TV21

Breaking

Home Top Ad

Post Top Ad

Translate

Thursday, April 28, 2022

MINISTER CHARLES COOPER RESPONDED TO THE FISHERMAN WHO PUBLISHED A VIDEO THAT WENT VIRAL ON SOCIAL MEDIA, DENOUNCING TRUCK DRIVERS AND COMPANIES THAT DUMPED FECAL SUBSTANCES INTO THE OCEAN, PUTTING THE ENVIRONMENT IN DANGER AND CALLING ON THE MFK MINISTER OF TRANSPORTATION TO SOLVE THE SITUATION

     

CHARLES COOPER EXPLAINS THAT THE RESPONSIBLE MINISTRY IS THE MINISTRY OF HEALTH AND JUSTICE

By: JJosephaNews
Reading Time:  3:00 mins.
Twitter: @JJosephaNews

MINISTER CHARLES COOPER RESPONDED TO THE FISHERMAN WHO PUBLISHED A VIDEO THAT WENT VIRAL ON SOCIAL MEDIA, DENOUNCING TRUCK DRIVERS AND COMPANIES THAT DUMPED FECAL SUBSTANCES INTO THE OCEAN, PUTTING THE ENVIRONMENT IN DANGER AND CALLING ON THE MFK MINISTER OF TRANSPORTATION TO SOLVE THE SITUATION. CHARLES COOPER EXPLAINS THAT THE RESPONSIBLE MINISTRY IS THE MINISTRY OF HEALTH AND JUSTICE  By: JJosephaNews Reading Time:  3:00 mins. Twitter: @JJosephaNews MINISTER CHARLES COOPER REAGEERDE OP DE VISSER DIE EEN VIDEO PUBLICEERDE DIE viraal ging op sociale media, waarin hij vrachtwagenchauffeurs en bedrijven aanklaagde die fecale substanties in de oceaan dumpten, waardoor het milieu in gevaar kwam en het transport van de mini's in gevaar kwam        CHARLES COOPER LEGT DAT HET VERANTWOORDELIJKE MINISTERIE HET MINISTERIE VAN GEZONDHEID EN JUSTITIE IS  Door: JJosephaNews Leestijd: 3:00 min. Twitter: @JJosephaNews   Willemstad, Curaçao. Tijdens een interview reageerde de Curaçaose minister van Verkeer, Vervoer en Stedenbouw: de heer Charles Cooper (politieke partij MFK) op de visser die een video maakte en het ging viraal op sociale media, waar de visser de minister vertelde dat de minister de situatie oplossen, waarbij de vrachtwagenchauffeur en de bedrijven een stof (vuil water, septic tankstof) in de oceaan hebben gedumpt naast de noordkant (Noordkant, afgesloten terrein nabij vliegveld Curaçao Hato) van het eiland.    VERKLARING VAN CHARLES COOPER OVER TRUCKERS EN DE FISHERMAN Minister Charles Cooper verklaarde; “Aan het einde van de week werd ik geïnformeerd over een video die circuleerde, waar veel mensen hem naar mij stuurden. Ik zag de video, waar een vrachtwagen vuilnis ging dumpen daar (Noordkant). Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat dit soort dingen nog steeds gebeuren op Curaçao, want we hebben duidelijke afspraken (afspraaks) waar vrachtwagenchauffeurs naar de locatie op Klein Hofje of Klein Kwartier moeten. Wat het betekent in de Seru Lorawegstraat. Het enige is, als ze daar aankomen, doen ze dat niet, ze komen er gewoon aan, downloaden de inhoud en vertrekken. Niet doen! Er moet een monster van de inhoud worden genomen, want de dingen bij Klein Hofje zijn waterzuivering, ze werken met bacteriën. Die bacteriën mogen niet doodgaan! Als je dingen als olie en dat soort dingen meeneemt, doodt het de bacteriën, wat betekent dat het hele waterzuiveringsproces (Waterzuivering) hier op Curaçao tot stilstand komt. Wij willen dat niet. Nu, ik weet niet of dat is wat er is gebeurd, of dat het gewoon dingen zijn die dingen doen, zonder enige schaamte. Waar ze een risico nemen en toch naar de noordkant (Noordkant) gaan en hun inhoud dumpen. Dat kan ik niet zeggen. Dat is de reden waarom ik zeg, en ik heb de heer (Bart) ook gezegd, dat ik als minister niet degene zou moeten zijn die daar zou moeten zitten en controleren wie er één keer komt en wie dat doet. niet. Daarvoor heb je ambtenaren, net als de politie van het GMN (ministerie van volksgezondheid), dat is voor milieu en vervuiling. Dat zijn degenen die met dit soort zaken te maken hebben, zoals deze.”  Cooper vervolgde; “Kijk, in de gemeenschap heb je, dat iedereen zijn werk moet doen. Dan heb ik het niet over de minister (minister van Volksgezondheid en Justitie), maar over de ambtenaren. Je hebt de politie, die met hun patrouille moet controleren, en als ze merken dat zo'n vrachtwagen door de straten rijdt, eigenlijk (eigenlijk), als ze (de politie) geen dringendere dingen te doen hebben . even kunnen ze achter de vrachtwagen rijden en kijken waar de vrachtwagens heen gaan en dan die vrachtwagens straffen, want ze mogen dat soort dingen niet dumpen, ze moeten naar Klein Hofje of Klein Kwartier. Die, die vallen onder mij, het Klein Hofje en het Klein Kwartier, die vallen onder mij. Het zuiveren van het water (waterzuivering) valt onder mijn verantwoordelijkheid, dat betekent dat ik, laten we zeggen, de voorwaarde moet stellen dat zij (de vrachtwagens) op die plaatsen komen en lossen, maar als ze omleiden en andere dingen doen in Curaçao, dat kan toch niet onder mij vallen?”  Toen Cooper werd uitgelegd dat wanneer vrachtwagenchauffeurs het vuile water in de tanks dumpen, het naar Klein Hofje zou moeten gaan, maar de substantie uit de vuilwatertank in de oceaan gaat, zei Cooper; 'Nou, dat moet je zien, om te zien wat de reden is. Ik kan niet zeggen, zoals je weet, iedereen vertelt verhalen op de manier die bij hen past, dus ik kan niet bevestigen wat je me vertelt dat de visser zegt.'  Wat betreft Cooper die Bart vertelde hem geld te geven om iemand aan de deur te zetten om toezicht te houden, legde Cooper uit; “Dat was, omdat de meneer zegt 'je moet iemand aan de deur zetten, met hefboomwerking (hefboom)', ik denk dat het een tijdje geleden zo was, de hefboomwerking (hefboom) ding was er. Ja, die tijden, Curaçao had genoeg, Curaçao had geld, op dit moment heeft Curaçao geen geld. Wat betekent dat ik nu iemand aan de deur moet zetten, de regering gaat iemand binnen de deur zetten om te voorkomen dat die mensen die dingen doen... en wie gaat die mensen betalen? Als iemand, wat de burger ook is, met een oplossing komt, moet hij een oplossing bedenken van hoe hij denkt te moeten betalen en wie gaat betalen.” Cooper vervolgde; “Wie gaat het minimumloon betalen? Wie gaat er geld uitgeven om het minimumloon te betalen? Dat heeft meneer Bart me toch te vertellen?'  Toen Cooper te horen kreeg dat er in Noordkant afval, vuil water, olieafval, medicijnflesjes en injecties op de grond liggen, zei Cooper; “Ik merk dit soort dingen ook rond Curaçao op, niet alleen daar. Ik ben verdrietig, want iedereen die een plek in Punda vervuilt, is vandaag een puinhoop aan onze zuidkust. Iedereen die vuil heeft rond de DW, de marinebasis en zo, gaat onze oceaan (haf) in. Ik ben daar erg verdrietig over. We hebben projecten die we in de Europese Unie zullen presenteren en ik heb het hier op tafel, ik kan je laten zien hoeveel geld, ik denk dat het ongeveer 70 miljoen is, dat we het probleem volledig op Curaçao moeten oplossen. Dat wil zeggen: verbeter Klein Hofje, Klein Kwartier, Punda zodat ze niet meer lozen in het zuidelijke gebied, en het DW-deel en de marinebasis en zo. Dus we zitten in dat proces, het gaat ons een paar jaar kosten om die projecten van de grond te krijgen.”  Cooper uitdrukken dat vrachtwagenchauffeurs en bedrijven verantwoordelijk zijn voor het dumpen van de stof, zei Cooper; “Precies, ik denk dat dat de hoofdvraag of de inleiding is, van wat je zegt, dat is de verantwoordelijkheid van de chauffeur, laten we zeggen, onverantwoordelijk met onze omgeving, daar moet je hem in de zak slaan. Zodat zij (de chauffeurs) dat kunnen begrijpen, dat doe je niet met de ecologie van de landen. Ik ben niet tegen wat de vissers aangeven, begrijp me niet verkeerd. Maar, ik vertel je de realiteit van Curaçao, ik moet zeggen de realiteit. Als we het over oplossingen hebben, is een van de oplossingen dat we het deel van het brengen van controle en sancties voor de vrachtwagens die die dingen gaan doen, moeten veranderen. Want zo kan het niet verder. U beschadigt de ecologie van dit land en u (vrachtwagens) krijgt uw geld en gaat thuis zitten en geeft niets om de ecologie van het land. Zo kan het niet zijn." VERTALING: [Felicity: 10% - Fidelity: 90% ]         ALGEMENE VERTALING: FELICITY:10% / FIDELITY:90% PAPIAMENTU/NEDERLANDS : ENGELS     Feiten controleren: Wij streven naar nauwkeurigheid en eerlijkheid. Als u iets leest of ziet dat er niet goed uitziet, neem dan contact met ons op!    Om meer te lezen van JJosephaNews: Abonneer je op ons YouTube-kanaal Volg ons op Twitter Vind ons leuk op Facebook Blijf ons volgen voor meer nieuws @JJosephaNews!   ©2022 JJosephaNieuws. Alle rechten voorbehouden.  Willemstad, Curacao. During an interview, Curacao Minister of Traffic, Transport and Urban Planning: Mr. Charles Cooper (MFK political party) responded to the fisherman who made a video and it went viral on social media, where the fisherman told the minister that the minister has to solve the situation, where the trucker and the companies dumped a substance (dirty water, septic tank substance) in the ocean next to the north side (Noordkant, closed property near Curacao Hato airport) of the island.    STATEMENT BY CHARLES COOPER ON TRUCKERS AND THE FISHERMAN Minister Charles Cooper declared; “During the end of the week, I was informed about a video that was circulated, where many people sent it to me. I saw the video, where a truck went to dump garbage there (Noordkant). I have to say that I am sorry that these things are still happening in Curacao, because we have clear agreements (afspraaks) where truckers have to go to the location at Klein Hofje or Klein Kwartier. What it means in Seru Loraweg street. The only thing is, when they get there, they don't, they just get there, download the content, and leave. Do not! A sample of the content should be taken, because the things at Klein Hofje are water purification (Waterzuivering), they work with bacteria. Those bacteria must not die! If you bring things like oil and that sort of thing, it will kill the bacteria, which means it will bring the whole water purification process (Waterzuivering) to a standstill here in Curacao. We don't want that. Now, I don't know if that's what happened, or if it's just things that are doing things, without any shame. Where they take a risk and still go to the north side (Noordkant) and dump their content. That, I can't say. That is why I am saying, and I also told Mr. (Bart), that it is not me as the Minister who should be the one who should sit there and control who comes once and who does. not. For that, you have officials (ambtenaren), like the police, you have those from the GMN (ministry of health), which is for the environment and pollution. That, they are the ones who have to deal with these types of cases, like this.”  Cooper continued; “Look, in the community, you have, that everyone must do their job. In this case, I am not talking about the Minister (Minister of Health and Justice), I am talking about the officials (ambtenaren). You have the police, who have to control with their patrol, and if they notice that one of the trucks like that is driving through the streets, actually (eigenlijk), if they (the police) don't have more urgent things to do. for a moment, they can drive behind the truck and see where the trucks are going and then penalize those trucks, because they are not allowed to dump things like that, they have to go to Klein Hofje or Klein Kwartier. Those, they fall under me, the Klein Hofje and the Klein Kwartier, they fall under me. The purification of the water (waterzuivering) falls under my responsibility, which means that I need to put, let's say, the condition for them (the trucks) to come and unload in those places, but, if they divert and do other things in Curacao, that can't fall under me, right?”  When it was explained to Cooper that when truckers dump the dirty water in the tanks it is supposed to go to Klein Hofje, but the substance from the dirty water tank goes into the ocean, Cooper expressed; “Well, you have to see that, to see what the reason is. I can't say, as you know, everyone tells stories in the way that suits them, so I can't corroborate what you're telling me the fisherman says.”  Regarding Cooper telling Bart to give him money to put someone on the door to supervise, Cooper explained; “That was, because the Mister says 'you have to put someone to stand at the door, with leverage (hefboom)', I think it was like that a while ago, the leverage (hefboom) thing was there. Yes, those times, Curaçao had plenty, Curaçao had money, right now, Curaçao has no money. Which means, now, I need to put someone to stand in the door, the government is going to put someone in the door to stop those people from doing those things... and who is going to pay those people? When someone, whatever the citizen, comes up with a solution, he has to come up with a solution of how he thinks he should pay and who is going to pay.” Cooper continued; “Who will pay minimum wage? Who will spend money to pay minimum wage? That's what Mr. Bart has to tell me, right?”  When Cooper was told that in Noordkant there is rubbish, dirty water, oil waste, small medicine bottles and injections on the floor, Cooper said; “I also take note of this kind of thing around Curacao, not only there. I am sad, because everyone who litters a place in Punda, today is a dump on our south coast. Everyone who has dirt around the DW, the Navy base and all that, goes into our ocean (haf). I am very sad about that. We have projects that we will present in the European Union and I have it here on the table, I can show you how much money, I think it is around 70 million, that we need to solve the problem completely in Curaçao. Which means, improve Klein Hofje, Klein Kwartier, Punda so that they don't discharge more in the southern area, and the DW part and the marine base and all that. So, we're in that process, it's going to take us a couple of years to get those projects off the ground.”  Expressing to Cooper that truckers and companies are responsible for dumping the substance, Cooper said; “Exactly, I think that is the cardinal question or the introduction, from what you say, that is the responsibility of the driver, let's say, irresponsible with our environment, there you have to hit him in the pocket. So that they (the drivers) can understand that, you can't do that with the ecology of the countries. I am not against what the fishermen indicate, do not misunderstand me. But, I tell you the reality of Curaçao, I must say the reality. When we talk about solutions, one of the solutions is that we have to change the part of bringing control and sanctions for the trucks that go and do those things. Because it can't go on like this. You are damaging the ecology of this country and you (trucks) get your money and go and sit at home and just don't care about the ecology of the country. It can't be like that.” TRANSLATION: [Felicity: 10% - Fidelity: 90% ]         OVERALL TRANSLATION: FELICITY:10% / FIDELITY:90% PAPIAMENTU/DUTCH : ENGLISH     Fact Check:  We strive for accuracy and fairness. If you should read or see something that doesn't look right, Contact Us!    To read more from JJosephaNews:  Subscribe to Our YouTube Channel  Follow us on Twitter Like us on Facebook Stay tuned for  more news @JJosephaNews!   #curacao #fishermen #fish #environment #green #worldhealth #curacaogovernment #charlescooper #mfk #gobiernudikorsou #sorinotikonchibart #sorinobart #video #truck #dumping #dirtywater #cesspit #ocean #northside #noordkant #shutterrein #hatoairport   ©2022 JJosephaNews. All rights reserved.. MINISTER CHARLES COOPER REAGEERDE OP DE VISSER DIE EEN VIDEO PUBLICEERDE DIE viraal ging op sociale media, waarin hij vrachtwagenchauffeurs en bedrijven aanklaagde die fecale substanties in de oceaan dumpten, waardoor het milieu in gevaar kwam en het transport van de mini's in gevaar kwam        CHARLES COOPER LEGT DAT HET VERANTWOORDELIJKE MINISTERIE HET MINISTERIE VAN GEZONDHEID EN JUSTITIE IS  Door: JJosephaNews Leestijd: 3:00 min. Twitter: @JJosephaNews   Willemstad, Curaçao. Tijdens een interview reageerde de Curaçaose minister van Verkeer, Vervoer en Stedenbouw: de heer Charles Cooper (politieke partij MFK) op de visser die een video maakte en het ging viraal op sociale media, waar de visser de minister vertelde dat de minister de situatie oplossen, waarbij de vrachtwagenchauffeur en de bedrijven een stof (vuil water, septic tankstof) in de oceaan hebben gedumpt naast de noordkant (Noordkant, afgesloten terrein nabij vliegveld Curaçao Hato) van het eiland.    VERKLARING VAN CHARLES COOPER OVER TRUCKERS EN DE FISHERMAN Minister Charles Cooper verklaarde; “Aan het einde van de week werd ik geïnformeerd over een video die circuleerde, waar veel mensen hem naar mij stuurden. Ik zag de video, waar een vrachtwagen vuilnis ging dumpen daar (Noordkant). Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat dit soort dingen nog steeds gebeuren op Curaçao, want we hebben duidelijke afspraken (afspraaks) waar vrachtwagenchauffeurs naar de locatie op Klein Hofje of Klein Kwartier moeten. Wat het betekent in de Seru Lorawegstraat. Het enige is, als ze daar aankomen, doen ze dat niet, ze komen er gewoon aan, downloaden de inhoud en vertrekken. Niet doen! Er moet een monster van de inhoud worden genomen, want de dingen bij Klein Hofje zijn waterzuivering, ze werken met bacteriën. Die bacteriën mogen niet doodgaan! Als je dingen als olie en dat soort dingen meeneemt, doodt het de bacteriën, wat betekent dat het hele waterzuiveringsproces (Waterzuivering) hier op Curaçao tot stilstand komt. Wij willen dat niet. Nu, ik weet niet of dat is wat er is gebeurd, of dat het gewoon dingen zijn die dingen doen, zonder enige schaamte. Waar ze een risico nemen en toch naar de noordkant (Noordkant) gaan en hun inhoud dumpen. Dat kan ik niet zeggen. Dat is de reden waarom ik zeg, en ik heb de heer (Bart) ook gezegd, dat ik als minister niet degene zou moeten zijn die daar zou moeten zitten en controleren wie er één keer komt en wie dat doet. niet. Daarvoor heb je ambtenaren, net als de politie van het GMN (ministerie van volksgezondheid), dat is voor milieu en vervuiling. Dat zijn degenen die met dit soort zaken te maken hebben, zoals deze.”  Cooper vervolgde; “Kijk, in de gemeenschap heb je, dat iedereen zijn werk moet doen. Dan heb ik het niet over de minister (minister van Volksgezondheid en Justitie), maar over de ambtenaren. Je hebt de politie, die met hun patrouille moet controleren, en als ze merken dat zo'n vrachtwagen door de straten rijdt, eigenlijk (eigenlijk), als ze (de politie) geen dringendere dingen te doen hebben . even kunnen ze achter de vrachtwagen rijden en kijken waar de vrachtwagens heen gaan en dan die vrachtwagens straffen, want ze mogen dat soort dingen niet dumpen, ze moeten naar Klein Hofje of Klein Kwartier. Die, die vallen onder mij, het Klein Hofje en het Klein Kwartier, die vallen onder mij. Het zuiveren van het water (waterzuivering) valt onder mijn verantwoordelijkheid, dat betekent dat ik, laten we zeggen, de voorwaarde moet stellen dat zij (de vrachtwagens) op die plaatsen komen en lossen, maar als ze omleiden en andere dingen doen in Curaçao, dat kan toch niet onder mij vallen?”  Toen Cooper werd uitgelegd dat wanneer vrachtwagenchauffeurs het vuile water in de tanks dumpen, het naar Klein Hofje zou moeten gaan, maar de substantie uit de vuilwatertank in de oceaan gaat, zei Cooper; 'Nou, dat moet je zien, om te zien wat de reden is. Ik kan niet zeggen, zoals je weet, iedereen vertelt verhalen op de manier die bij hen past, dus ik kan niet bevestigen wat je me vertelt dat de visser zegt.'  Wat betreft Cooper die Bart vertelde hem geld te geven om iemand aan de deur te zetten om toezicht te houden, legde Cooper uit; “Dat was, omdat de meneer zegt 'je moet iemand aan de deur zetten, met hefboomwerking (hefboom)', ik denk dat het een tijdje geleden zo was, de hefboomwerking (hefboom) ding was er. Ja, die tijden, Curaçao had genoeg, Curaçao had geld, op dit moment heeft Curaçao geen geld. Wat betekent dat ik nu iemand aan de deur moet zetten, de regering gaat iemand binnen de deur zetten om te voorkomen dat die mensen die dingen doen... en wie gaat die mensen betalen? Als iemand, wat de burger ook is, met een oplossing komt, moet hij een oplossing bedenken van hoe hij denkt te moeten betalen en wie gaat betalen.” Cooper vervolgde; “Wie gaat het minimumloon betalen? Wie gaat er geld uitgeven om het minimumloon te betalen? Dat heeft meneer Bart me toch te vertellen?'  Toen Cooper te horen kreeg dat er in Noordkant afval, vuil water, olieafval, medicijnflesjes en injecties op de grond liggen, zei Cooper; “Ik merk dit soort dingen ook rond Curaçao op, niet alleen daar. Ik ben verdrietig, want iedereen die een plek in Punda vervuilt, is vandaag een puinhoop aan onze zuidkust. Iedereen die vuil heeft rond de DW, de marinebasis en zo, gaat onze oceaan (haf) in. Ik ben daar erg verdrietig over. We hebben projecten die we in de Europese Unie zullen presenteren en ik heb het hier op tafel, ik kan je laten zien hoeveel geld, ik denk dat het ongeveer 70 miljoen is, dat we het probleem volledig op Curaçao moeten oplossen. Dat wil zeggen: verbeter Klein Hofje, Klein Kwartier, Punda zodat ze niet meer lozen in het zuidelijke gebied, en het DW-deel en de marinebasis en zo. Dus we zitten in dat proces, het gaat ons een paar jaar kosten om die projecten van de grond te krijgen.”  Cooper uitdrukken dat vrachtwagenchauffeurs en bedrijven verantwoordelijk zijn voor het dumpen van de stof, zei Cooper; “Precies, ik denk dat dat de hoofdvraag of de inleiding is, van wat je zegt, dat is de verantwoordelijkheid van de chauffeur, laten we zeggen, onverantwoordelijk met onze omgeving, daar moet je hem in de zak slaan. Zodat zij (de chauffeurs) dat kunnen begrijpen, dat doe je niet met de ecologie van de landen. Ik ben niet tegen wat de vissers aangeven, begrijp me niet verkeerd. Maar, ik vertel je de realiteit van Curaçao, ik moet zeggen de realiteit. Als we het over oplossingen hebben, is een van de oplossingen dat we het deel van het brengen van controle en sancties voor de vrachtwagens die die dingen gaan doen, moeten veranderen. Want zo kan het niet verder. U beschadigt de ecologie van dit land en u (vrachtwagens) krijgt uw geld en gaat thuis zitten en geeft niets om de ecologie van het land. Zo kan het niet zijn." VERTALING: [Felicity: 10% - Fidelity: 90% ]         ALGEMENE VERTALING: FELICITY:10% / FIDELITY:90% PAPIAMENTU/NEDERLANDS : ENGELS     Feiten controleren: Wij streven naar nauwkeurigheid en eerlijkheid. Als u iets leest of ziet dat er niet goed uitziet, neem dan contact met ons op!    Om meer te lezen van JJosephaNews: Abonneer je op ons YouTube-kanaal Volg ons op Twitter Vind ons leuk op Facebook Blijf ons volgen voor meer nieuws @JJosephaNews!   ©2022 JJosephaNieuws. Alle rechten voorbehouden.

Willemstad, CuracaoDuring an interview, Curacao Minister of Traffic, Transport and Urban Planning: Mr. Charles Cooper (MFK political party) responded to the fisherman who made a video and it went viral on social media, where the fisherman told the minister that the minister has to solve the situation, where the trucker and the companies dumped a substance (dirty water, septic tank substance) in the ocean next to the north side (Noordkant, closed property near Curacao Hato airport) of the island.

 

STATEMENT BY CHARLES COOPER ON TRUCKERS AND THE FISHERMAN

Minister Charles Cooper declared; During the end of the week, I was informed about a video that was circulated, where many people sent it to me. I saw the video, where a truck went to dump garbage there (Noordkant). I have to say that I am sorry that these things are still happening in Curacao, because we have clear agreements (afspraaks) where truckers have to go to the location at Klein Hofje or Klein Kwartier. What it means in Seru Loraweg street.
The only thing is, when they get there, they don't, they just get there, download the content, and leave. Do not! A sample of the content should be taken, because the things at Klein Hofje are water purification (Waterzuivering), they work with bacteria. Those bacteria must not die! If you bring things like oil and that sort of thing, it will kill the bacteria, which means it will bring the whole water purification process (Waterzuivering) to a standstill here in Curacao. We don't want that.
Now, I don't know if that's what happened, or if it's just things that are doing things, without any shame. Where they take a risk and still go to the north side (Noordkant) and dump their content. That, I can't say.
That is why I am saying, and I also told Mr. (Bart), that it is not me as the Minister who should be the one who should sit there and control who comes once and who does. not. For that, you have officials (ambtenaren), like the police, you have those from the GMN (ministry of health), which is for the environment and pollution. That, they are the ones who have to deal with these types of cases, like this.

Cooper continued; Look, in the community, you have, that everyone must do their job. In this case, I am not talking about the Minister (Minister of Health and Justice), I am talking about the officials (ambtenaren). You have the police, who have to control with their patrol, and if they notice that one of the trucks like that is driving through the streets, actually (eigenlijk), if they (the police) don't have more urgent things to do. for a moment, they can drive behind the truck and see where the trucks are going and then penalize those trucks, because they are not allowed to dump things like that, they have to go to Klein Hofje or Klein Kwartier.
Those, they fall under me, the Klein Hofje and the Klein Kwartier, they fall under me. The purification of the water (waterzuivering) falls under my responsibility, which means that I need to put, let's say, the condition for them (the trucks) to come and unload in those places, but, if they divert and do other things in Curacao, that can't fall under me, right?

When it was explained to Cooper that when truckers dump the dirty water in the tanks it is supposed to go to Klein Hofje, but the substance from the dirty water tank goes into the ocean, Cooper expressed; Well, you have to see that, to see what the reason is. I can't say, as you know, everyone tells stories in the way that suits them, so I can't corroborate what you're telling me the fisherman says.

Regarding Cooper telling Bart to give him money to put someone on the door to supervise, Cooper explained; That was, because the Mister says 'you have to put someone to stand at the door, with leverage (hefboom)', I think it was like that a while ago, the leverage (hefboom) thing was there. Yes, those times, Curaçao had plenty, Curaçao had money, right now, Curaçao has no money. Which means, now, I need to put someone to stand in the door, the government is going to put someone in the door to stop those people from doing those things... and who is going to pay those people? When someone, whatever the citizen, comes up with a solution, he has to come up with a solution of how he thinks he should pay and who is going to pay.
Cooper continued; Who will pay minimum wage? Who will spend money to pay minimum wage? That's what Mr. Bart has to tell me, right?

When Cooper was told that in Noordkant there is rubbish, dirty water, oil waste, small medicine bottles and injections on the floor, Cooper said; I also take note of this kind of thing around Curacao, not only there. I am sad, because everyone who litters a place in Punda, today is a dump on our south coast. Everyone who has dirt around the DW, the Navy base and all that, goes into our ocean (haf). I am very sad about that. We have projects that we will present in the European Union and I have it here on the table, I can show you how much money, I think it is around 70 million, that we need to solve the problem completely in Curaçao. Which means, improve Klein Hofje, Klein Kwartier, Punda so that they don't discharge more in the southern area, and the DW part and the marine base and all that. So, we're in that process, it's going to take us a couple of years to get those projects off the ground.

Expressing to Cooper that truckers and companies are responsible for dumping the substance, Cooper said; Exactly, I think that is the cardinal question or the introduction, from what you say, that is the responsibility of the driver, let's say, irresponsible with our environment, there you have to hit him in the pocket. So that they (the drivers) can understand that, you can't do that with the ecology of the countries. I am not against what the fishermen indicate, do not misunderstand me. But, I tell you the reality of Curaçao, I must say the reality. When we talk about solutions, one of the solutions is that we have to change the part of bringing control and sanctions for the trucks that go and do those things. Because it can't go on like this. You are damaging the ecology of this country and you (trucks) get your money and go and sit at home and just don't care about the ecology of the country. It can't be like that.
TRANSLATION: [Felicity: 10% - Fidelity: 90% ]

 


 

OVERALL TRANSLATION: FELICITY:10% / FIDELITY:90%
PAPIAMENTU/DUTCH : ENGLISH




Fact Check: 
We strive for accuracy and fairness. If you should read or see something that doesn't look right, Contact Us!



To read more from JJosephaNews: 
Subscribe to Our YouTube Channel 
Follow us on Twitter
Like us on Facebook
Stay tuned for  more news @JJosephaNews! 

#curacao #fishermen #fish #environment #green #worldhealth #curacaogovernment #charlescooper #mfk #gobiernudikorsou #sorinotikonchibart #sorinobart #video #truck #dumping #dirtywater #cesspit #ocean #northside #noordkant #shutterrein #hatoairport

©2022 JJosephaNews. All rights reserved.

No comments:

Post a Comment

Post Bottom Ad

Legal